søndag, november 04, 2007

Se Hundeskolen på TV 2

Hver søndag kl 20.00 fremover er det Hundeskolen på TV 2 som gjelder. Og programleder Gaute Grøtta Grav gleder seg.

- Hundens sjarm, utstråling og vilje var vel så viktig som dens ferdigheter. Og ingen forkunnskaper var nødvendig. Det viktigste var at hunden hadde potensiale til å bli bedre enn den var i utgangspunktet, sier programleder Gaute Grøtta Grav om hvordan deltakerne er valgt ut.

I hvert program blir ett lag sent hjem av en fagjury, før èn eier med hund står tilbake som vinner.

Fra Farmen til hundeskole
- Hvorfor sa du ja til å bli programleder for et hundereality-konsept?

- Jeg er veldig glad i å jobbe med folk, dyr og natur. Når jeg fikk muligheten til å jobbe utendørs igjen etter «Farmen», var det ikke vanskelig å si ja.

- Hundeskolen kommer til å bli veldig gøy, og ikke så alvorspreget som en del andre realityserier har en tendens til å bli. Og dette er ikke en ren dressurskole. Hundene og eierene skal lære litt dressur samt mange morsomme ting, sier Grøtta Grav.

Dresserte kaniner
- Hvilket forhold har du selv til hunder?

- Helt siden jeg var 12-13 år har jeg dressert dyr. Kaniner, sauer, hester og geiter har alle måttet gjøre kunster, eller sette seg på kommando. Jeg har aldri hatt hund, selv om jeg for to år siden vurderte å anskaffe meg en firbeint venn.

- Med mitt arbeidstempo og utbredte reising var det imidlertid helt umulig. Og siden jeg fortsatt har et sykt arbeidstempo, får hund vente. Men som en generelt dyreglad person, liker jeg hunder også. Selvsagt.

- Hvilke utfordringer tror du deltakerne kan komme ut for?

- Å bo sammen med ni andre mennesker i en måned, er i seg selv en utfordring. I tillegg skal hundene lære nye triks, og oppgavene vil stå i kø hele veien. Men jeg kan ikke røpe konkrete oppgaver - da blir det ikke noe spenning tilbake.

Gaute var også på nettprat rundt Hundeskolen, den kan du lese på
http://pub.tv2.no/TV2/magasiner/hundeskolen/article1419269.ece